Brev:
Spiser lidt, men ofte.
21. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Spiser lidt, men ofte.
Kære Helen.
Tusind tak for dit tidligere svar ang. en døgnrytme for vores datter, der vågner tidligt om morgenen. Det fungerer rigtig godt... - med søvnen!
Desværre kan vi slet ikke få det til at passe mht. maden. Ved godt, at tidspunkterne, du lister op, er cirka-tidspunkter, men i øjeblikket får hun op til 10 flasker i døgnet! Og derfor går der sjældent mere end 2-2,5 timer mellem hvert måltid - også om natten.
Ofte vil hun heller ikke rigtig spise så meget grød; hvilket jo er helt naturligt eftersom hun ofte næsten lige har fået en flaske forinden.
Hun spiser sjældent mere end 100 ml ad gangen, så hun er vel kommet ind i noget, der ligner 'sjat-spisning'. Hvordan får vi hende til at spise mere ad gangen? Jeg har forsøgt at tilbyde hende flasken flere gange; eksempelvis efter bøvs, bleskift osv., og hun spiser da også lidt mere, men det ender bare ofte i gylp ad flere omgange i op til en time efter måltidet.
Hun kan godt være lidt uopmærksom omkring måltidet, men det er som oftest først, når hun er ved at være mæt, og nok mere et tegn for dette end egentlig manglende koncentration. Det gør da heller ingen forskel at skærme hende helt af med stofble eller i soveværelset med nedrullede gardiner.
Indimellem har vi forsøgt med vand i flasken; netop fordi hun nogle gange kun tager 50-70 ml. Det har vi tolket som tørst mere end sult. Indimellem har vi heldet med os og kan trække den med næste flaske (op til 3 timer). Hun spiser da også mere her.
Men er det vejen frem? At tilbyde hende vand, når hun melder sig efter 2 timer? Eller skal vi bare tilbyde hende mælk fortsat som nu? Det skal siges, at hun tidligere (for 4-5 uger siden) spiste hver 3.-4. time og ofte 180 ml ad gangen. Både mad- og sovevaner ændrer sig selvfølgelig hele tiden, men det ville nu være dejligt, hvis vi kunne få lidt mere struktur på maden nu, hvor søvnen fungerer fint. Det ville forhåbentlig også gøre, at hun kunne spise lidt mere grød/mos.
Hvad tænker du om det?
Og ja, hun er en STOR pige! Har lige vejet hende til 10 kg! I snit spiser hun mellem 900-1000 ml i døgnet.
Med venlig hilsen
lillepigens mor